Saturday 5 January 2013

Despicable me.

 Assalamualaikum w.b.t...

Despicable me?? siapa?? aku?? of course not me..
Macam yang aku cakap, aku JARANG nak join menonton fillem-filem atau drama-drama, tapi bukan bermakna tak tengok langsung. Waktu study week sem lepas, pagi tu (pagi ke? aku rasa cam dah tengahari) oh ye waktu tu tengah hari, aku turun ke tingkat bawah rumah sewa aku, nak makan. Perut dah berdondang sayang, dari pagi tak makan apa lagi. Aku panaskan air dalam heater dan ambil sebungkus meggi diatas meja. Sementara nak tunggu air tu masak, aku duduk la join housemate aku mengadap laptop. Ooowwhh... dorang tengok movie. Kartun. Nampak best. Aku join. Ingat nak tengok sekejap je tapi melekat.

Haaa.. kartun ni lah yang dorang tengok, Despicable Me. Walaupun mungkin ramai yang dah tahu pasal cerita ni tapi aku nak cakap jugak, not about the story but more on the content.



Cerita yang mengisahkan seorang lelaki yang bernama Mr Gru yang ingin menjadi seorang villain of the century yang merancang untuk mencuri bulan dengan harapan dunia ni akan bagi apa sahaja yang dia nak untuk dapatkan balik bulan tu dan diletakkan diposisinya. Haha.. macam tak logik kan? dan bermulalah misinya untuk mencuri shrink ray daripada sebuah makmal rahsia disebuah pulau. Tapi segala rancangannya itu telah di ganggu oleh A young villain bernama Vector "move on both magnitude and direction". Vector ni telah berjaya mencuri Pyramid of Giza dan meletak piramid itu dibelakang rumahnya. Kenapa curi piramid?? adakah kerana piramid itu lambang kejahatan??

Tapi dengan bantuan tiga orang kanak-kanak perempuan daripada Mrs Hattie Home's for Girls; Morgan, Edith dan Agnes telah membantu Mr Gru mendapatkan semula shrink ray yang dah dicuri tu daripada tangan Vector.




Comel.. hehe..


Minnions..

Bagaimana kanak-kanak ni berjaya membantu Mr Gru menangani penjenayah yang cilik macam Vector tu?? Mr Gru telah menyamar sebagai doktor gigi yang kesunyian dan mahu mengambil anak angkat untuk dijadikan peneman setelah kematian isterinya walhal niatnya hanya lah mahu mendapatkan kanak-kanak tersebut untuk membantunya mendapatkan semula shrink ray tersebut. 

Ok.. the point yang sebenarnya aku nak cakap nilai KASIH SAYANG. Bagaiman a villain of the century macam Mr Gru ni boleh berlembut hati dengan kanak-kanak tu. Hahaha.. sangat comel...

NILAI KASIH SAYANG

Nilai kasih sayang tu sebenarnya ada dalam hati setiap insan. Apa yang membezakan ialah bagaimana ia dizahirkan. Ya.. dunia sekarang terlalu kejam. oppss...silap! bukan dunia yang kejam, tapi manusia tu yang kejam! Sayangkan rasanya  manusia yang dikurniakan akal fikiran yang sempurna boleh bertindak kejam, lebih kejam daripada binatang, hati yang lebih busuk dari syaitan! Hidup bertuankan nafsu. Kenapa jadi macam ni? semuanya berbalik kepada fitrah. Hidup tanpa pegangan. 

Sejahat-jahat manusia itu pasti ada secebis kebaikkan dalam dirinya dan sebaik-baik manusia itu pasti ada secebis kejahatan dalam dirinya. Cuma bila kebaikkan itu terlindung, terlindung dalam hati-hati yang alpa, hati-hati yang dah mati, maka perbuatan itu dah tidak serupa manusia. Maka itu, apa yang paling penting adalah menjaga segumpal darah yang bernama HATI. Rosak hati, rosaklah diri. Semoga Allah memelihara hati-hati kita daripada kerosakkan. 

Pernah dengar perkataan Resilience
Resilience is the ability to bounce back or recover from a problem..
First time aku dengar pun masa belajar subjek Human behaviour and psychological science sem lepas..
Apa kena mengena dengan resilience ni pulak?
The ability to bounce back.. maksudnya sejauh mana pun kita terlencong tetap ada peluang untuk kita kembali kepangkal jalan. Yep.. tak semua orang  berpeluang merasa, merasa betapa manisnya HIDAYAH tu (termasuklah aku) cuma bersyukurlah walaupun kita Islam keturunan tapi sentiasalah berusaha memelihara Islam dan Iman dalam diri sedangkan berjuta-juta lagi hati yang sedang mencari hidayah di luar sana. :)

So, last but not least thanks kepada sesiapa yang membaca entri ni sampai habis, sekadar perkongsian pendapat dan renungan bersama. Apa yang aku nak cakap kasih sayang tu sangat perlu kerana dengan kasih sayanglah lahirnya kita didunia ini. Semailah kasih sayang sesama insan, InsyaAllah.. dunia akan aman.. 

Despicable me?? Jangan biarkan diri kita menjadi keji dan jangan biarkan diri kita dikeji..

P/s: sesiapa yang belum tengok cerita ni, cubalah tengok..;[)

No comments:

Post a Comment