Saturday 2 February 2013

Saya menyahut cabaran...!

Assalamualaikum w.b.t..


Petang tadi pergi keluar dengan kawan aku. Biasalah elaun da masuk apa lagi, pergilah cari barang-barang, stok-stok makanan dan apa-apa yang patutlah.. Masuk pasaraya Giant, aku sebenarnya tak de list apa-apa pun nak beli. Tapi biasala kan yang tak masuk list tu la yang akan dibeli... kalau bab-bab beli stok makanan ni aku malas sikit sebenarnya, takut membazir. So, sekarang ni aku beringat-ingatlah kalau ada nak beli apa-apa, make sure boleh habiskan. Stok makanan yang paling susah aku nak abiskan adalah meggi, siyes.. dah tak berapa nak boleh telan dah benda alah ni...=,= meggi ni memang option yang last la, tu pun kalau tak de benda sangat nak makan..

Pergi dekat bahagian yang jual bijirin sarapan. Tetiba teringat lak menu breakfast coco crunch dengan susu time sekolah dulu.. ngeh3.. then aku terbaca 2 weeks challenge.. wuuuu... macam menarik.. apa ni...





Hahaha.. kellogg's je pun.. :p




2 weeks challenge..

1) ambil bijirin kellogg's pada waktu pagi dan salah satu waktu makan sama ada tengah hari atau makan petang bersama susu dan buah-buahan..

2) makan pada waktu tengah hari atau petang seperti biasa (pengambilan makanan seperti biasa) tetapi pilih makanan yang kurang lemak, dalam kuantiti yang sederhana dan banyakkan pengambilan sayur-sayuran..

3) Jika lapar, makan sayur-sayuran dan 2 hirisan buah sebagai tambahan..

4) cuba bersenam selama 30 minit setiap hari...

Inilah cabaran kellogg's tu... ni cabaran untuk orang yang nak turun berat sebenarnya, memang tak berapa nak sesuai dengan aku.. tapi tak pe.. aku nak sahut jugak...

Actually bukanlah untuk weight loss, tapi aku berminat dengan cara pemakanan sihat yang di anjurkan tu disamping plan untuk berjimat cermat. Selain untuk weight loss bagi mereka yang overweight atau obese sebenarnya ini juga salah satu cara untuk kita mengawal pengambilan makanan yang tidak sihat contohnya makanan yang berlemak dan berkolesterol tinggi.. jangan di sangka orang yang kurus tak akan mempunyai masalah dengan tahap kolesterol. Banyak penyakit yang kita dapat hasil dari diet yang tak sihat.. ceeehhh.. da macam pakar nutrition pulak.. :p

Contohnya makanan mamak... kari...kari...kari.. kari...karipap semuanya kuning.. wuuuu... siyes tak suka makan kat kedai mamak. sayur pun tak de option sangat...
eh3.. banyak komen pulak.. tak suka tak yah makan.. 
*penggemar mamak jangan marah nooooo.....

Mamak akan jadi last option aku kalau dah tak de kedai sangat.. biasa kalau keluar dengan member-member aku, singgah kat mamak, aku tak makan ni lah jawapannya..hehe.. cerewet eh??
Sekali sekala boleh je, kalau hari-hari makan kat mamak bawak-bawak la pegi check tahap kolesterol ataupun pergi scan kot-kot ada mana-mana salur darah yang tersumbat. Mungkin sekarang memang tak de masalah, tapi hari kemudian kita tak tahu kan.. eh3.. ter"membebel" pulak..
*dah la cerewet, kuat membebel pulak... :p

Okay, sebenarnya tak best pun kutuk diri sendiri..
Cuma... prevention is better than cure.. cegah sebelum terlambat..
Esok mula berkelah ber"Kellogg's" lah!

p/s: for me Kellogg's still ok, but not oat, I don't like it.. macam makanan hamster.. -,-

4 comments:

  1. i like oat!!!!!! how dare you kutuk makanan hamsters............. hamster yg comel,hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha... ooo... hamsterku.... rabbit, hamster tu semua hang la tu...

      Delete
  2. saya tak makan kellog's... so, x perlu buat la.. hehehe

    ReplyDelete